Este citirea rapidă o superputere?

Știați că Nicolae Iorga citea 1000 de cuvinte pe minut?

Evelyne Wood a inventat tehnica pointerului într-o zi când, suparată, și-a aruncat pe jos cartea pe care o citea?

După ce s-a liniștit, a ridicat-o și a început să înlăture praful. În timp ce mâna îi zbura peste pagini a observat că, în momentul în care privirea urmărea degetele, viteza cu care percepea și întelegea cuvintele creștea. De aici a plecat și a dezvoltat tehnica pointerului.

Sunt multe astfel de povesti în care plecând de la o neputință, de la o frustrare, s-a ajuns la rezultate extraordinare!

Ni le dezvăluie mai jos Miki Doican, profesorul coordonator al Cursului de Citire Rapidă din cadrul Clubului de Excelență.

 

Ce înseamnă cursul de Învățare Rapidă?Care sunt obiectivele acestui curs?

Cursul de Învatare Rapidă are două mari componente: Citirea rapidă și Memorarea creativă. Obiectivele principale sunt acelea de a citi mai repede, de a procesa mai ușor informația si de a învăța cum să o reții pe cea relevantă pentru tine pentru o perioadă lungă de timp. Când vorbim despre copii, cel mai important obiectiv este crearea obiceiului de a citi zilnic. Este cu adevărat o provocare pentru unii dintre ei, într-o eră în care sunt atât de multe tentații tehnologice.

În cadrul cursului împărțim aceste două componente și, folosindu-ne de jocuri și  exerciții, începem să înțelegem cum funcționează și cum le putem aplica la școală sau în viață. De exemplu, la memorarea creativă avem nevoie să dezvoltăm 4 abilități: fluxul (capacitatea de a fi în prezent, relaxat dar atent, concentrat), imaginația, asocierea și crearea sensului sau semnificația.

 

Care sunt cele mai eficiente 5 tehnici de citire rapidă?

Cea mai simplă și eficientă tehnică este Tehnica pointerului. Are doua mari avantaje: crește nivelul de concentrare și mărește viteza cu care citești. De multe ori imediat ce o înveți îți poate dubla viteza de citire. Însă, este nevoie bineînțeles să continui antrenamentul pentru a avea rezultate permanente. Ar mai fi tehnica 10 %, 4-3-2-1, Metoda Centrului, Supracitirea… Prin toate aceste tehnici, ne reeducăm modul în care privim textul, în care ne raportam la informație. Profesorul Atreya spunea: „the meaning is not in the words but in the phrase”, deci înțelesul nu este în cuvinte ci în frază. Ceea ce înseamnă că, pentru a întelege sensul sau mesajul cărții, nu e necesar să citesc absolut fiecare cuvânt. Desigur, pentru copii, în acest moment al dezvoltării lor, toate aceste tehnici sunt adaptate.

 

Ce înseamnă să poți citi mai mult și mai repede în perioada în care tehnologia este omniprezentă în viața noastră? Este citirea rapidă o superputere?

Astăzi, volumul de informație se dublează la 2 ani (după unele păreri, chiar mai puțin). Senzația este de copleșire în fata volumului uriaș de cărți pe care unii dintre noi le avem de parcurs. În momentul în care începi să te antrenezi, începi să înțelegi că acest volum de informație poate fi gestionabil. Să poți parcurge o carte în cateva zile sau chiar ore, în loc de câteva săptămâni, este o mare bucurie și o ușurare în același timp.

La un moment dat. Bill Gates a fost întrebat de către un student: „Dacă ar fi să alegi o superputere, care ar fi aceea?”

Răspunsul lui a fost: “Să fiu capabil să citesc super rapid.”

De asemenea, Warren Buffett a spus că „probabil a pierdut 10 ani din viață citind încet.”

Asadar, din această perspectivă, poate fi privită ca o superputere.

 

Ce învață copiii, efectiv, la acest curs? Cum se desfășoară aceste cursuri? În ce constă partea practică?

Copiii învață să citească mai repede, să înteleagă ceea ce citesc, să își dezvolte memoria, să devină mai creativi, să proceseze mai ușor informația, să creeze asocieri, să se concentreze mai bine. Practic, la fiecare întâlnire avem exerciții atât pentru liniștirea minții, pentru musculatura oculară, pentru citit, apoi pentru memorat. Totul se realizează prin joc, prin exercițiu, cu multă interactivitate.

 

Prin ce anume le transmiteți copiilor dragostea de lectură? Care sunt cele mai importante aspecte ale acestui curs care să îi determine pe copii să citească?

Cursul practic creează contextul în care ei înțeleg importanța citirii cărtilor.  Așa și pornim, întrebandu-ne de ce citim? Ei vin cu multe răspunsuri: ”să fiu mai deștept”, ”să  îmi dezvolt vocabularul”, ”să cunosc multe lucruri”, ”de plăcere” chiar și ”să devin bun în ceea ce fac” și ”să câștig mulți bani”. Este importantă motivația. Își recomandă unii altora cărtile sau și le împrumută. Povestim, uneori, ceea ce citim și își doresc să citească și ei cărtile colegilor.

Avem și diverse provocări pe parcursul intâlnirilor noastre. Îi motivează. Este o mare bucurie când ne revedem și îmi spun ce și cât au citit de la ultima întalnire.

 

Cursul de citire rapidă este mai mult decât un exercițiu de citire. Care sunt cele mai importante beneficii pe care le obțin copiii, dar și adulții, în urma acestor cursuri?

Da, așa este. Toate aceste tehnici și exerciții vin împreună cu mai multe beneficii. Cel mai important este timpul câștigat. Se publică milioane de cărti anual, iar cei mai mulți dintre noi citesc cu viteza pe care o aveau în clasa a VI-a, a VII-a. Fără antrenament rămânem cu această viteză toată viața. Pentru a ajunge la informația relevantă pentru noi, avem nevoie să creștem și in acest domeniu. Avem nevoie de instrumente noi, adaptate ritmului accelerat în care se întamplă lucrurile în jurul nostru.

Apoi, citind, ajungi să îți ridici anumite semne de întrebare, ajungi să gândești, să înțelegi lumea în care trăiești.

Există un citat celebru: „Un copil care citește, va deveni un copil care gândește”.

De asemenea, activitatea neuronală va cunoaște îmbunatățiri în urma cititului, învățatului, folosirii imaginației și creativității.

Și încrederea în sine crește. Întelegi că ai acces la resurse extraordinare, la cunoaștere, la soluții. Nu trebuie să reinventezi de fiecare dată roata. Cineva, undeva, a trecut prin provocările tale și a povestit acest lucru într-o carte. Te poți inspira din soluțiile găsite și le poți adapta în contextul tău.

 

Ce sunt hărțile mentale?

Harta mentală este o modalitate creativă și interesantă de a extrage informația esențială dintr-o carte, un seminar, un discurs, etc.

Atunci când citim o carte ne străduim uneori să reținem în intregime informația. Doar că nu este modul cel mai potrivit. Întâi citești, extragi informația relevantă și apoi o așezi într-o hartă mentală plecând de la ideea principală și adăugând, rând pe rând, celelalte idei pe care dorești să le reții. În acel moment poți trece la memorarea propriu-zisă. Este o „expresie a gândirii arborescente și este, din acest motiv, o funcție naturală a minții umane.” Tony Buzan este inventatorul hărților mentale.

 

Există un aparat de citire rapidă?

Da, există. Este inventat de profesorul dr. ing. Radu Budei și printre avantajele folosirii lui sunt: creșterea vitezei de citire și memorare, mărirea câmpului vizual, diminuarea pronunției mentale.

 

Cititul versus ce? Ce ar trebui să știe părinții despre citirea rapidă?

Indiferent cât de buni din punct de vedere tehnologic am ajuns, eu cred că citirea cărților va avea întotdeauna o mare importanță în viețile noastre. Iar în anumite aspecte, faptul că depindem din ce în ce mai mult de telefoane, tablete și așa mai departe nu reprezintă întotdeauna un avantaj. Am uitat să ne folosim capacitatea proprie de memorare și ne bazăm pe agenda din telefonul nostru. Și aparent este minunat. De ce să le învăț dacă tot sunt stocate acolo și le pot accesa oricând? Un motiv ar fi acela că natura merge pe principiul: „don`t use it, you lose it” (nu îl folosești, îl pierzi). Folosindu-ne din ce în ce mai puțin capacitatea de a memora (care de altfel este extraordinar de mare, am putea memora biblioteci întregi!!!), ea natural se diminuează.

Așadar, tot ceea ce facem în cadrul cursurilor noastre, îi aduce copilului multiple avantaje. Un control mai bun al emoțiilor, o dezvoltare a imaginației, a creativității, a capacității de a memora, de a citi mai mult, mai bine.

 

Există o  magie în toată această poveste, apropos de citirea rapidă supramentală?

De obicei învăluim într-o aură de mister, de magie, lucrurile pe care nu le cunoaștem. Apoi, întelegând procesul, ne devin accesibile și le putem folosi și noi. Citirea supramentală este o tehnică originală de fotocitire. Dacă citirea rapidă implică antrenament al minții conștiente, citirea supramentală se face într-o stare modificată de conștiință. Informația ajunge în mintea noastră subconștientă și apoi cu ajutorul tehnicilor de citire rapidă ea este activată și folosită în mod conștient.

 

Cât de eficiente sunt aceste tehnici?

Tehnicile sunt foarte eficiente doar în măsura în care sunt întelese și folosite. Doar antrenându-ne, integrându-le în activitatea zilnică pot aduce rezultate și beneficii. La început pot creea disconfort pentru că reprezintă un mod diferit de a face lucrurile. Și e firesc să fie așa. Se și spune că dacă ceva pe care îl inveți nu îți aduce la început disconfort, de fapt nu înveți nimic nou. Apoi, ele devin noul mod de a ne raporta la informație. Mai bun, mai performant.

 

Care este povestea cititului rapid?

O dată cu creșterea volumului de informație a devenit din ce în ce mai necesară creșterea vitezei cu care citim. Au existat și cititori rapizi nativi, iar unul dintre ei este Nicolae Iorga, care ajunsese la 1000 de cuvinte pe minut. Unele tehnici au fost create din frustrarea de a nu reuși să citească mai repede. Cum a fost inventarea tehnicii pointerului de către Evelyne Wood. Într-o zi, suparată, și-a aruncat pe jos cartea. S-a liniștit, a ridicat-o și a început să înlăture praful. În timp ce mâna îi zbura peste pagini a observat că, în momentul în care privirea urmărea degetele, viteza cu care percepea și înțelegea cuvintele creștea. De aici a plecat și a dezvoltat tehnica pointerului.

Sunt multe astfel de povești în care, plecând de la o neputință, de la o frustrare, s-a ajuns la rezultate extraordinare. L-aș menționa aici pe unul dintre oamenii de la care am învățat foarte mult, Jim Kwik. El a avut o provocare legată de sănătate în copilărie, datorită careia învăța foarte greu și întotdeauna rămânea ultimul din clasă. Când a crescut, a învățat tot ce se putea în domeniu, iar astăzi a devenit unul dintre cei mai buni traineri internaționali de citire rapidă și memorare.

În concluzie, nu știu dacă există o poveste a cititului rapid, dar există, cu siguranță, o poveste extraordinar de frumoasă, creată de toți aceia care, de-a lungul timpului, au contribuit, cu experiența lor, la tot ceea ce înseamnă astăzi citirea și învațarea rapidă.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *